Tips Penjagaan Kulit Muka

Advertisement

Tips Penjagaan Kulit Muka


TIPS PENJAGAAN KULIT MUKA |Setiap orang mempunyai masalah kulit yang berbeza. Ada yang jenis kulit muka berminyak dan berjerawat, kulit sensitif dan kulit kering.


Cara Zati Sendiri


Setiap kali mandi Zati akan cuci muka dengan cleanser. Lepas dah cuci muka semua , Zati akan sapu toner.Selesai toner , Zati akan apply serum.Best pakai serum ni.Just usap secara perlahan biar dia meresap dalam kulit.Dah tu Zati akan pakai cream siang. Atau kalau korang ada sunblock pon boleh pakai untuk gantikan cream siang tu. Nak pakai dua-dua pon boleh.. Double protection..Haaa..yang ni cara Zati.. Kat bawah ni Zati share kan yang Zati ada jugak baca kat tempat lain.


Tips Penjagaan Kulit Muka Berminyak Dan Berjerawat


1) Basuh muka paling kurang 2 kali sehari dengan sabun yang betul. Jangan basuh muka dengan menggunakan sabun badan kerana tahap kealkaliannya adalah berbeza. Seeloknya, gunakan sabun muka jenis pengawalan minyak


2) Elakkan makanan yang berminyak


3) Elakkan makanan laut seperti sotong, ketam, udang dan sebagainya KECUALI ikan. (Terpulang kepada kulit individu.)


4) Elakkan makanan seperti kacang tanah. (terpulang kepada kulit individu.)


5)Elakkan daripada mengguna tuala badan untuk mengelap muka selepas mandi kerana kulit yang sensitif adalah sangat sensitif dengan kekotoran.Gunakan tuala kecil yang lain atau tisu.


6) Amalkan Vitamin C. Ia sangat-sangat membantu masalah kulit muka berjerawat, berminyak dan resdung.

Post a Comment

2 Comments

  1. yang penting penjagaan muka kena betul macam cleanser, toner, pelembap.. serum. kalau ada duit lebih beli yang mahal sikit. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup.. betul tu hihi.. tp ikut keserasian juge.. 🙂

      Delete

Terima kasih sudi baca artikel ini. Sila berikan komen anda. Jemput follow blog ini ye!